Jak dělat zpětné odkazy? Pište SEO články pro linkbuilding i AI

8. 07. 2025

Linkbuilding, budování zpětných odkazů nebo tvorba odkazového profilu – ať už tomu říkáš jakkoli, zpětné odkazy zůstávají jedním z nejdůležitějších hodnotících faktorů pro vyhledávače. Jejich význam pro SEO je stále zásadní, dále vysvětlím proč. To, co se však v poslední době výrazně mění, je nástup umělé inteligence a rozmach velkých jazykových modelů (LLM), jako jsou ChatGPT, Gemini, Perplexity nebo Google AI přehledy, přičemž brzy přibude i Google AI Mode. Proto je dnes klíčové umět psát SEO články (nejen) na externí weby tak, aby byly optimalizované jak pro klasické vyhledávače, ale i pro AI odpovídače (LLM). Co v článku zjistíš?

  1. Proč jsou zpětné odkazy důležité pro SEO?
  2. Jak mají vypadat SEO články od roku 2025?
  3. Jak optimalizovat články i pro AI?

Proč jsou zpětné odkazy důležité?

Podle průzkumu Aira považuje 86 % SEO specialistů tvorbu zpětných odkazů za klíčovou nebo velmi významnou pro organické hodnocení webu. Za Growly.cz bych hlasovala stejně.

Odkazy z jiných webů totiž fungují jako hlas důvěry – Google je používá k určení autority a relevance stránek, přičemž kvalitní odkazy z autoritativních webů mají mnohem větší váhu než odkazy z méně kvalitních zdrojů.

průvodci SEO od Googlu se uvádí: „Google primárně nachází stránky prostřednictvím odkazů z jiných stránek, které už procházel.“ – Z toho jasně plyne, že odkazy jsou zásadní, aby Google věděl o stránkách na našem webu, aby je tzv. indexoval, a posílal tam návštěvnost.

Správně zasazené zpětné odkazy navíc neovlivňují pouze pozice ve vyhledávačích, ale také zvyšují návštěvnost, kdy se čtenáři z článku na externím webu právě přes zpětný odkaz prokliknou na naši webovou stránku. Kromě toho díky chytře vytvořeným SEO článkům posilujeme povědomí o naší značce a budujeme její důvěryhodnost.

Přestože je linkbuilding náročný na čas, a v případě placených článků i na rozpočet, jeho přínos pro dlouhodobou viditelnost webu je nenahraditelný.

SEO & optimalizace pro LLM = Zpětné odkazy & zmínky brandu

Když se podíváme na budování zpětných odkazů, je potřeba uvažovat ze dvou hledisek.

  • Prvním je tradiční SEO, které rozhodně nekončí – Google, Seznam a další vyhledávače nadále využívají zpětné odkazy jako jeden z hlavních hodnotících faktorů pro řazení výsledků.
  • Druhým hlediskem je AI optimalizace, tedy optimalizace pro LLM (Large Language Models = velké jazykové modely), jako je ChatGPT, Gemini nebo AI přehledy ve vyhledávačích. Pro tyto odpovídače nejsou čistě zpětné odkazy zásadní, ale více pracují se zmínkami značek.

Pokud chceme budovat odkazy tak, aby byly užitečné jak pro klasické SEO, tak pro AI optimalizaci, je ideální obě tyto strategie propojit. Když například publikujeme článek – ať už placený SEO článek, guest post pro zpětné odkazy, nebo jen část textu v rámci výměny odkazů – je vhodné do nich kromě samotného odkazu umístit i zmínku o brandu.

Ukázka vhodného textu s odkazem: „Na webu Growly.cz si můžete přečíst přínosný článek na téma, jak budovat zpětné odkazy, které fungují i v době AI.“

Pro odpovídače je navíc důležité i společné citování (co-citation patterns). To znamená, že zmínka tvého brandu by měla být v textu uvedena společně s dalšími autoritativními značkami z oboru. Pokud cituji Growly.cz, přidám do článku i odkazy na jiné relevantní a respektované zdroje (jak si můžete všimnout i v tomto článku). Tím se buduje přirozená síť zmínek, která posiluje jak SEO, tak viditelnost ve výsledcích AI odpovídačů.

Jak by měly vypadat SEO články pro linkbuilding od roku 2025?

Nyní už chápeš, že linkbuilding dnes už není jen o budování samotných zpětných odkazů. Víš, že kromě nich je vhodné do článku/textu zahrnout také zmínku o brandu a uvést jiné relevantní a autoritativní zdroje z oboru. Pojďme se nyní podívat na to, jak vypadá psaní článků pro linkbuilding, které jsou optimalizované jak pro klasické vyhledávače, tak pro takzvané odpovídače.

  • Z toho, co víme, vyplývá, že klíčová slova stále hrají významnou roli. Pro klasické vyhledávače můžeme cílit spíše na dvou- až tříslovná klíčová slova, například „seo články 2025“. Naopak pro odpovídače jsou důležitější takzvaná longtail klíčová slova, která odpovídají naší běžné řeči. Typicky mají podobu celých otázek, například „jak dělat zpětné odkazy?“. V ideálním případě by článek měl obsahovat oba typy klíčových slov – kratší i dlouhé dotazy.
  • Dalším důležitým aspektem je samotná struktura článku. Odpovídače upřednostňují texty bez zbytečné omáčky, kdy nadpis tvoří otázka a odstavec pod ním hned nabízí jasnou a stručnou odpověď. Jak správně takové články psát, se dozvíte v článku o GEO (Generetive Engine Optimalization = optimalizace pro odpovídače).
  • Vytvoř přirozené odkazy. Přirozený odkaz vznikne tehdy, když se zamyslíme, co čtenáři skutečně přinese. I když odkazy tvoříme, protože chceme, aby se naše stránky dostaly do povědomí vyhledávačů, ve výsledku by odkazy měly být maximálně užitečné lidem. Proto je dobré v textu nakousnout téma, které chceme rozvíjet, a nabídnout k němu pokračování v podobě odkazu.

Ukázka textu s přirozeným odkazem: „Koala.sh je dalším skvělým AI nástrojem pro všechny, kteří potřebují tvořit obsah na svůj web nebo chtějí ušetřit čas při tvorbě článků pro linkbuilding. Co všechno umí se dozvíte v recenzi Koala.sh na Growly.cz.“

  • Ještě bych zmínila anchor text v rámci přirozeného odkazování. Jsou to ta slova, na kterých je odkaz nasazen – v ukázce textu je to konkrétně „recenzi Koala.sh“. Když budeš budovat zpětné odkazy v rámci SEO článků nebo psát odstavec textu při výměně odkazů, nepoužívej pokaždé anchor ve stejné podobě – využij skloňování, přidej další slova apod. Např. recenze nástroje Koala.sh, napsali recenzi Koala.sh, v tomto článku se dočtete o Koala.sh, na Growly.cz se o Koala.sh dozvíte více, apod.

V neposlední řadě bych zmínila: když publikuješ placené SEO články na externích webech, domluv se, aby na nový článek vedly odkazy z jiných, již publikovaných článků na daném webu. Jak jsem výše citovala, Google nachází nové stránky díky odkazům na ně vedoucích z jiných stránek. Bohužel toto většinou není respektováno, a ani drtivá většina platforem na nákup placených článků to po vydavatelích nevyžaduje.

Z platforem pro nákup článků s odkazy tak můžu doporučit jen Whitepress, kde je od vydavatele při dodání publikace článku vyžadováno, aby na nový článek vedly 3 odkazy z již existujících.

Za sebe mohu nabídnout publikaci (a napsání) článků se zpětnými odkazy na webech z mého portfolia, nebo můžeš přímo využít klastrovou publikaci článků, ke které navíc obdržíš i několik užitečných bonusů pro lepší SEO.  

Lada GROWLY Krčilová

Ahoj, jsem ráda, že tě zaujal můj článek, doufám, že v něm najdeš vše, po čem zrovna pátráš. Kdyby náhodou ne, a chtěl/a by ses o to se mnou podělit, ráda si to přečtu. Stačí napsat do komentářů nebo na Lada@Growly.cz.

0 komentáøù

Zeptej se, komentuj, sdílej svůj názor:

Tvůj e-mail nebude zveřejněn. Povinná pole jsou označena *